Rugbrødschips

Jeg har en svaghed for rugbrødschips, men har indtil nu ikke kunnet frembringe et hjemmelavet resultat, der var til at spise uden at knække tænderne…

Jeg har altid rugbrød derhjemme, men det bliver hurtigt fesent og tørt, mens jeg er i praktik, da der er gratis frokost i personalerestauranten og jeg derfor ikke har madpakke med. Sådan noget lidt tørt rugbrød er perfekt til rugbrødschips.

rugbrFor et stykke tid siden læste jeg om nogle knækbrød lavet af en tynd havregrød, som skulle være blevet rigtig gode og sprøde. Det gav mig idéen om at lave endnu et forsøg med rugbrødschips herhjemme, men af en grød. Det er så meget bedre end det umiddelbart lyder!

Det bedste af det hele er, at det bare fungerer! De er sprøde som chips, men slet ikke som en beton-tvebakke. Så har du noget daggammelt rugbrød liggende derhjemme og en lyst til noget lækkert, uden at synde voldsomt? Så prøv de her rugbrødschips, som forresten ikke indeholder olie.

Du skal bruge:

500 g daggammelt rugbrød

4 dl vand

1 dl solsikkekerner

1 dl sesamfrø

1 dl hørfrø

Sådan gør du:

Smuldre rugbrødet ned i en gryde og tilsæt vandet. Kog hele balladen op og bland så kerner og frø i. Fordel ca. halvdelen af massen med en dejskraber ud på en bradepande med bagepapir. Det virker næsten umuligt at fordele massen ud, men pludselig sker det alligevel, så giv ikke op.

Denne portion giver ca. to bradepande fulde. Drys eventuelt med groft salt eller frø, efter smag, kun din fantasi sætter grænser.

Bag i ca. 35-45 min. i en 175 grader varm ovn. Og vupti, så er der rugbrødschips! Når det kommer ud af ovnen, knækkes det i stykker og lægges på en rist uden bagepapiret.

Held og lykke med det, hvis du afprøver. De er gode!

2 thoughts on “Rugbrødschips

Skriv en kommentar