Frugtlæder

En fra min studiegruppe have noget frugtlæder med, da vi sad og færdigegjorde vores eksamensprojekt. Jeg havde aldrig hørt om det før, men hold nu op hvor er det lækkert! Hun havde lavet noget kun af æbler og noget kun af hyldebær. Jeg ville egentlig have lavet både æblelæder og hyldebær/æblelæder, men så fik jeg influenza og det er så kun blevet til æblelæder i denne omgang.

Frugtlæder af æble.
Frugtlæder af æble.

Hvis du ligesom mig aldrig har hørt om dette før, så kommer definitionen lige her:

Frugtlæder er fra Mellemøsten, hvor man oprindeligt har soltørret frugten, for at bevare den, ligesom vi gør i Danmark ved at koge det til saft, grød osv. Kort sagt er frugtlæder lavet af frugt- eller bærmos, som man tørrer i enten ovn eller stærk sol til det får en sej og lækker konsistens. Du kan bruge alle former for frugt og bær, blande det som du lyster, dog ikke lige banan og meloner, det tror jeg ikke du får en særlig ønsket resultat ud af. Prøv dig frem, eksperimenter!

Jeg har lavet “basis versionen” med æbler, men ville som sagt også gerne have lavet af en blanding af hyldebær og æbler. Hvis jeg når at blive rask inden hyldebærene er helt væk, kommer det også ind her. Alle bær med kerner i, ville jeg lige køre gennem en si efter det er most/blendet.

Grundopskrift:

Frugt / bær (jeg brugte fem danske æbler, for dem er der mest smag i).

½ dl vand (mere kan være nødvendigt, men du bider dig selv i røven, ved at tilsætte for meget fra start af).

Citronsaft (mængde vurderes udfra hvor syrlige/søde de frugter/bær du bruger er. Til æblerne brugte jeg ca. 2 tsk.).

Krydderier, fx vaniljesukker, kanel, ingefær (frisk eller tørret) – tag hvad du mener passer godt til den frugt/de bær du bruger (jeg brugte kun vaniljesukker og kanel til æblerne).

Sådan gør du:

Skræl og fjern kernehuset i æblerne. Proceduren er næsten den samme, hvis du vælger andre frugter/bær, alt skal vaskes eller skrælles og sten/kerner fjernes. Skær frugten i grove tern (bær kan bare bruges hele) og hæld i en gryde. Tilsæt vand og krydderier og kog til det er mørt. Hver opmærksom på hyldebær, hvis du bruger dette, da hyldebær indeholder blåsyre, som er et varmefølsomt giftstof, som er harmløst efter en kogning på 15-20 min. Lad ikke dette stoppe dig, bare vær opmærksom på at de friske bær er giftige. Når frugten/bærene er møre, blendes det til en ensartet mos.

Mosen hældes ud på en bradepande beklædt med bagepapir og fordeles, så det udgør et tyndt lag på 4-8 mm – smag og behag. Stil bradepanden i en 50-70 gr. varm ovn (varmluft) og lad det tørre der i 4-8 timer. Min portion denne gang tog ca. 4 ½ time i ovnen.

Når frugtlæderet er færdigt vil din finger ikke sidde fast i mosen og lave et aftryk, desuden kan det nemt tages af bagepapiret uden nogen rester på bagepapiret. Hvis det sidder fast, skal det tørre lidt endnu. Når det er færdigtørret, kan det klippes i strimler og rulles, denne rulle kan fastgøres ved at sætte et lille stykke tape på eller pakke nogle stykker i en elastik.

God fornøjelse med det! Lad mig endelig høre, hvis du får lavet nogle lækre kombinationer.

Skriv en kommentar