Hyldeblomstmuffins

Jeg har en skøn veninde som er glutenintolerant, og vi elsker begge kage lige højt, men af gode grunde er hendes udvalg minimalt. Så her kommer en opskrift dedikeret til alle jer kageelskere – cøliaki eller ej.

Denne muffin, pga. bønnerne, holder super godt på fugten, så til forskel fra andre glutenfrie muffins jeg har smagt, som godt kan tendere over i lidt tørt, er disse mega "smuschi" - mums!
Denne muffin, pga. bønnerne, holder super godt på fugten,
så til forskel fra andre glutenfrie muffins jeg har smagt, som godt kan tendere over i lidt tørt, er disse mega “smuschi” – mums!

Den sidste nye dille inden for kagebagning er at bage med bønner i stedet for mel, så det skal jeg da også prøve! Min veninde, Mette, havde bagt nogle super lækre chokolademuffins, som var lettere end luft, af kidney bønner. Her til aften har jeg så forsøgt mig med hyldeblomstmuffins af limabønner.

Jeg er så heldig at bo i en by med en bazar, som sælger næsten alle former for bønner på dåse. Det er jo herligt, for jeg har bare ikke temperament eller tålmodighed til at lægge dem i blød og koge dem til de er møre. Men hvis du ikke er så heldig, skal du være opmærksom på at der er et toksin (giftstoffer) i bønner, som  kan give kvalme og ondt i maven, hvis man ikke håndterer dem korrekt. Korrekt håndtering er at lægge bønnerne i blød i kold vand i mindst 10-12 timer og så koge dem i noget nyt vand i op til en time til de er godt møre. Denne iblødsætning og grundig kogning nedbryder toksinerne og hæver proteinindholdet – det er jo kun godt. 

Du skal bruge til ca. 10 muffins:

240 g limabønner eller anden slags hvide bønner (1 dåse) – skal skylles godt inden brug

1 dl koncentreret hyldeblomstsaft

75 g smør/ 3/4 dl flydende becel

100 g sukker

50 g mandelmel (kan sagtens laves selv, blend 50 g mandler til det er så fint at det minder meget om grahamsmel)

1 tsk. bagepulver

½ tsk. natron

revet skal af en citron (husk at skylle skallen godt inden)

1 tsk. vanilje

3 æg

Efter bagning:

Koncentreret hyldeblomstsaft

Flormelis

Sådan gør du:

Pisk sukker og smør/flydende becel luftigt. Blend limabønnerne med hyldeblomstsaften og pisk dette i sukker/smør blandingen. Bland mandelmel, bagepulver, natron, vaniljepulver, revet citronskal i. Pisk et æg i af gangen. Ja, dejen er meget tynd, hvis man kalde en dej det, så du skal ikke fortvivle.

Hæld dejen i muffinsforme og bag ved 175 grader i 25-30 min. Når de er bagt færdig, stænkes de med 1 tsk. koncentreret hyldeblomstsaft pr. muffin. Mens kagerne køler af, kan du lave hyldeblomst glasur. Bland flormelis med lidt koncentreret hyldeblomstsaft til konsistensen ikke er for tynd (for så kan det ikke størkne) og samtidig kun lige til at røre rundt og hælde på hver muffin.

Skriv en kommentar