Brunsviger – også til alsingen

Min mor er oprindelig fra Fyn og hver gang vi er på Fyn får vi gerne brunsviger. Men min far, som er alsing (folk der er født og opvokset på Als, ofte taler de også alsisk), kan ikke lide brunsviger. Han synes ikke om alt det sukker på toppen, som jo definerer en brunsviger!

Så sidste gang jeg var hjemme (altså Sønderjylland) ville jeg så bage brunsviger. Min mor har en “ægte” brunsviger opskrift, altså en opskrift hun har fået af en gammel bekendt, hvis far var både fynbo OG bager.

Så for at min kære far også kunne få lidt kage med os andre, satte jeg mig for at finde ud af et alternativ til sukkerblandingen på toppen.

Jeg vidste, at vi havde rabarber i fryseren og det plejer at glide fint ned hos ham. Så alt imens jeg lavede dejen til brunsvigeren, overvejede jeg hvordan de rabarber skulle bruges.

Folk der kender mig ved at jeg snakker/handler før jeg tænker, så ingen undtagelse denne gang heller. Jeg fik hældt rabarberne op i en skål og kom så ved et tilfælde til at se over på frugtskålen. “Æbler og rabarber, tjo hvorfor ikke?”

Så det her blev resultatet, du skal bruge til en stor bradepande:

1 portion brunsvigerdej

1 portion remonce til brunsviger (som hovedregel, skal du altid lave dobbelt portion remonce til brunsviger i forhold dejen)

OG sidst, men ikke mindst

2 æbler i tern

Ca. 150-200 g rabarber i tern (brug gerne mere, hvis du har)

2-4 spsk sukker

1 tsk vaniljesukker

Evt lidt citronskal

Brunsvigerdej – sådan:

brun

Følg ingredienslisten på dejen herfra, jeg vil dog bruge halvt så meget gær næste gang, den bliver nemlig hurtig for stor/høj og hurtigt tør med så meget gær i.

Til de mindre garvede i et køkken:

Lun mælken og rør gæren ud heri. Tilsæt sukker, salt, æg og mel, det er meningen dejen skal være noget klistret. Så tilsættes den smeltede margarine og den skal æltes i med klør fem (hånden). Læg dejen ud på en bradepande med bagepapir og lad den hæve i 30 min.

I hævetiden kan du sagtens nå at lave remoncen og æble-rabarber blandingen. Start med æble-rabarber blandingen, da den skal bages først. Vend æbletern, rabarbertern, sukker og vanilje (hvid du vil have citronskal i også, så tilføjes det også her) i en skål. Find en rist og læg bagepapir på (vigtigt at det er en rist med bagepapir, se hvorfor om lidt) og fordel blandingen her ud på. Bag dette ved 175-200 gr. i ca. et kvarter (til alle jer sønderjyder, en “fjeringstund”). Ved at bage dette, vil sukkeret og saften fra frugterne lave en sirup, som lægger sig i rillerne (ville formentlig løbe fra på en alm. bradepande), sørg derfor at have lagt blandingen mest i midten af pladen.  Mens det bager, blandes alle ingredienserne fra remoncen i en lille gryde og smeltes ved middel varme.

Når dejen har hævet, så prikkes der de velkendte huller i den, gerne med bøjet finger, så det er knogen der laver fordybningen, ikke fingerspidsen (så undgår du at lave direkte hul gennem hele dejen og skidt fra neglen). Jeg skar med en kniv dejen over på midten, så jeg kunne fordele de to forskellige blandingen på hver deres halvdel.

Remoncen hældes over den ene halvdel og fordeles godt, lav gerne nye fordybninger igen.

Æble-rabarber blandingen, som nu er blevet lidt blødere og har dannet en sirup, hældes over i en skål med al siruppen efter bagetiden er slut. Siruppen siges fra og hældes som det første over dejen med fordybninger, igen lav gerne nye. Så fordeles æble-rabarber blandingen og trykkes lidt ned i dejen.

brunsvSå skal dejen hæve igen i 30 min. Efter hævetiden, prikkes der igen fordybninger og æble-rabarber blandingen trykkes lidt med i dejen igen. Bradepanden sættes i ovnen ved 180 gr., selvom der på opskriften ovenfor egentlig står 250 gr. Jeg har erfaret at de høje grader gør at den hurtig bliver sort i kanterne og det virker som om at sukkermassen på toppen svinder ind til ingenting. Så jeg bager den ved 180 grader, og så bliver den lækker og snasket, som en rigtig fynsk brunsviger.

Skriv en kommentar