Jeg er sikker på det sker for andre end mig, at man ser nogen have et eller andet lækkert med i madpakken – og flere og flere helt ubevidst også begynder at have det med – og så får man selv pludselig lyst til selvsamme ting.

Jeg har hygget mig med at iagttage dette senarie på holdet i løbet af den sidste uges tid. Først da jeg ubevidst blev drevet til müslibarerne i Netto og så priserne, tænkte jeg “nul putte! Det gider jeg i hvert fald ikke give for en “sund” snack, som jeg er sikker på, at jeg kan lave så meget bedre selv”. Nu da jeg havde givet mig selv den udfordring, måtte jeg jo i sving – og her er et overraskende godt resultat! FullSizeRender (2)Købte müslibarer, aldrig igen! Det er simpelthen så nemt og hurtigt at lave dem selv, og når de så smager så meget bedre også….

Jeg proppede alt det jeg kan lide i. Hvis du vil gøre kunsten efter, tager du selvfølgelig bare det du kan lide. Reglen er blot at konsistensen skal være fast og alle ingredienserne skal være klistrede. Så kan du praktisk talt putte alt i, så prøv dig frem med dine foretrukne ingredienser.

Til denne portion har jeg brugt kondenseret mælk som “klister”, den klassiske müslibar er ofte lavet med en blanding af honning, smør og sukker. Jeg har også hørt om at man kan bruge kogt tørret frugt, som derefter blendes, som klister eller peanutbutter blandet op med æg. Der er mange versioner! Men den kondenserede mælk fungerer i alt fald meget godt og er nemt at arbejde med.

Du skal bruge til ca. 28 stk./1 bradepande:

75 g mandler
50 g saltede peanuts
25 g tørrede tranebær
75 g mørk chokolade
50 g solsikkekerner
50 g hørfrø
50 g sesamfrø
50 g græskarkerner
150 g rugflager (kan erstattes med (grovvalsede) havregryn)
1 dåse kondenseret mælk (ca. 400 g)

Evt. 75-100 g mørk chokolade til overtræk

Sådan gør du:

Start med at hakke mandler, peanuts og tranebær groft. Bland det med de resterende tørre ingredienser. Hæld derefter den kondenserede mælk i og rør godt

Så er müslimassen klar til ovnen.
Så er müslimassen klar til ovnen.

rundt, fx med en dejskraber. Når alt er blevet godt klistret og fast i konsistensen hældes det ud på en bageplade med bagepapir og fordeles ud. Hvis du ønsker tykkere müslibarer, kan du benytte en mindre form. Pres massen godt ud til alle kanter. Hæld koldt vand på dine hænder og pres massen ned i formen, for at sikre en fast müslibar. Bages i ca. 60 min. ved 125 °C.

Når tiden er gået, tages müslibarerne ud på en rist for at afkøle. Hvis du ønsker at overtrække dem med chokolade, kan du nu smelte den. Fordel chokoladen med en pensl, når müslien har afkølet lidt. Det er nemmest ar skære müslibarerne ud, inden de er for kolde. Brug en god, skarp kniv og skær forsigtigt müslibarerne  ud i den ønskede størrelse. Opbevar dem i en lufttæt bøtte, og husk madpakkepapir i mellem, så de ikke klistrer sammen.

God fornøjelse!

Skriv en kommentar